글
آشنايي با ايستگاه
برنامه نماز
- در مسيرهايي كه مدت مسافرت به اندازهاي است كه مسافران براي اداي فريضه نماز بايد از قطار خارج شوند، قطار در ايستگاههايي كه از قبل هماهنگ شده است به مدت 20 دقيقه توقف ميكند و مسافران محترم ميتوانند با توجه به علائم راهنماي نصب شده در ايستگاه و نيز راهنمايي مأموران نسبت به انجام آن، اقدام كنند.
- در ايستگاههايي كه برنامه نماز در آن اجرا ميشود امكانات لازم (وضوخانه، نمازخانه، صندلي ويژه نماز جهت معلولان و... ) پيشبيني شده است. همچنين مسافران ميتوانند از ساير امكانات ايستگاه ظرف مدت اعلام شده استفاده كنند.
- قبل از رسيدن قطار به ايستگاه محل برگزاري برنامه نماز، مهماندار سالن موضوع را به اطلاع مسافران محترم ميرساند تا آمادگي لازم را كسب كنند.
- مسافران محترم در هنگام ترك قطار جهت اداي فريضه نماز لازم است فردي را براي نگهداري از اموال خود در كوپه محل استقرار خود بگمارند.
- نظر به اينكه امكان توقف بيش از 20 دقيقه براي قطارهاي مسافري وجود ندارد، مسافران بايد زمانبندي درستي براي اداي فريضه نماز و بازگشتن به كوپه محل استقرار خود در نظر بگيرند.
- با توجه به اينكه ممكن است دو يا چند قطار بهصورت همزمان در يك ايستگاه براي نماز توقف داشته باشند، هنگام سوار و پياده شدن، ضمن رعايت نكات ايمني دقت كنيد به اشتباه سوار ساير قطارهاي متوقف در ايستگاه نشويد.
آشنايي با مامورين ايستگاه و وظايف آنها
رئيس و معاون سالن ايستگاه
1. پاسخگويي مناسب و رفع مشكلات مسافران، پيمانكاران و كاركنان ايستگاه
2. نظارت بر حسن ارائه خدمات مناسب به مسافران محترم
3. نظارت بر حسن كار كليه تجهيزات ايستگاه
4. نظارت بر حسن انجام كار پيمانكاران ايستگاه
5. انعكاس مشكلات و نقايص غيرقابل رفع به مديريت ارشد جهت ارائه راهكار
6. هماهنگي در خصوص اجراي اقدامات عمراني، تجهيزاتي و خدماتي ايستگاه
7. برنامهريزي، هماهنگي و پيگيري براي دريافت پيشنهادهاي مسافران و ايجاد امكانات موردنياز آنان براي خدماتدهي مطلوب
متصدي كنترل بليت
1. كنترل بليت مسافر با اوراق شناسايي معتبر
2. ممانعت از ورود مسافران بدون بليت يا داراي بليت غيرمعتبر به سكوها
3. رعايت حسن سلوك و برخورد مسؤولانه با مراجعان وكاركنان
4. هدايت مسافران داراي بليت مشكلدار به مديريت ايستگاه
متصدي اطلاعات
1. پاسخگويي مناسب به سؤالات مراجعان
2. راهنمايي و هدايت مراجعان به واحدها و قسمتهاي موردنظر
3. اعلام آخرين وضعيت قطارهاي مسافري از طريق سيستم صوتي
4. اعلام موارد افراد گمشده يا پيدا شده از طريق سيستم صوتي
5. اعلام پيامهاي عمومي مورد نياز مراجعان ايستگاه از طريق سيستم صوتي
پزشك و بهيار واحد خدمات ويژه
1. ارائه خدمات رايگان امدادي به مسافران، مستقبلين و كاركنان ايستگاه
2. جابهجايي مسافران ناتوان با ويلچر از قطار تا وسيله نقليه جهت خروج مسافر از ايستگاه
3. جابهجايي مصدومان قطار توسط آمبولانس «بهصورت رايگان» به نزديكترين بيمارستان
متصدي واحد اشياي جامانده مسافران در قطار و ايستگاههاي مسافري
1. دريافت اشياي جامانده از مسافران در قطار و ايستگاههاي مسافري از مهمانداران قطار، كاركنان ايستگاه يا مسافران و دادن رسيد اشيا به تحويل دهنده
2. ثبت مشخصات اشياي پيدا شده در سيستم كامپيوتري
3. ثبت درخواستهاي مسافراني كه اشياي خود را گم كردهاند
4. پيگيري براي پيداشدن اشياي جا مانده و پاسخ به مسافراني كه اشياي خود را گم كردهاند
5. تحويل اشياي جا مانده مسافران به صاحبان آنها در قبال اخذ رسيد