글
وحشتناک ترین مسیرهای قطار در دنیا
می دانید وحشتناک ترین مسیرهایی که قطارها از آن عبور می کنند کدام مسیرها هستند؟ مسیرهایی که هنگام رد شدن قطار از روی آنها، نفس در سینه مسافران حبس می شود و قلب آنها تند تند می زند.
اگر می خواهید این مسیرها را بشناسید و لحظه به لحظه ترس و وحشت را احساس کنید، سوار بر قطار سرنخ شوید و با ما به این مسیرها سفر کنید.
چامبرز و تولتک، نیومکزیکو
«چامبرز و تولتک» خط آهنی قدیمی و تاریخی است که در سال 1880 ساخته شد و چاما در نیومکزیکو را به آنتونیتو در کالرادو متصل می کند. تمام ریل در این مسیر از چوب ساخته شده و به همین خاطر بیشتر مسیر دچار فرسودگجی شده است. در سال 1970 این خط آهن به طور کامل بازسازی شد و از آن به بعد تنها برای سفر توریست ها مورد استفاده قرار گرفت. سفری 6 ساعته از میان جنگل و کنار رودخانه ها که در کنار زیبایی، بسیار وحشتناک به نظر می رسد.
پس از بازسازی، باز هم از همان قطارهای قدیمی استفاده شد و حتی خط آهن هم به همان باریکی قبل ساخته شد. همچنین هرگز مشخص نشد که چرا حتی ریل آن با قطعات فلزی تعویض نشد.
باریکی ریل به حدی است که تنها قرار روی آن قرار گرفته و از بالا گویی قطار روی هوا حرکت می کند. باریک بودن مسیر حفظ تعادل آن را بر سر پیچ ها دشوار می کند و این یکی دیگر از خطرات بزرگ است. خارج شدن قطار از ریل.
این قطار مسیری 245 متری را از داخل پارک تولتک طی کرده و پس از 3 کیلومتر به بالای کوه چامبرز می رسد، بلندترین کوه آمریکا که یک قطار تا نزدیکی قله آن می تواند پیشروی کند. این خط آهن در سال 1973 در لیست مکان های تاریخی آمریکا قرار گرفت. در ژوئن 2010 آتش سوزی شدیدی رخ داد که به خاطر چوبی بودن مسیر باعث از بین رفتن قسمت زیادی از راه آهن شد. بازسازی مجدد راه آهن تا سال 2011 طول کشید.
رامس وارم، هند
برای رسیدن به جزیره رامس وارام در جنوب هند باید سوار بر قطاری شد که از یکی از خطرناک ترین خط آهن های دنیا می گذرد. این مسیر در سال 1914 ساخته شده و البته در میانه راه از روی اقیانوس هند نیز گذر می کند. به خاطر شدت باد و گردبادهای وحشتناک مسیر، کمترین سرعت قطار 2/5 کیلومتر در ساعت است و همین گردباد تا به حال باعث به وجود آمدن حوادث زیادی شده است. در سال 1964 یک قطار بر اثر شدت باد از خط خارج شده و واژگون شد.
این حادثه باعث تخریب مسافت زیادی از پل و کشته و زخمی شدن بسیاری از مسافران شد. تعدادی از مسافران که به داخل آب سقوط کردند، هرگز پیدا نشدند و به همین خاطر هیچ آمار دقیقی از تعداد کشته شدگان اعلام نشد. همین مسئله دلیلی شد تا در روزهایی که باد بسیار شدید است، سفرهای غیرضروری لغو شوند.
لاس نوبس، آرژانتین
ترن «لاس نوبس» در آرژانتین به خاطر گذر از پل و کوهی بسیار بند و رسیدن به قله کوه، به قطاری در میان ابرها شهرت دارد.
این خط آهن، شهر سالتا در شمال آرژانتین را به لاپولوریلا در شیلی متصل می کند. ساخت این خط آهن در سال 1921 آغاز شده و در سال 1948 به پایان رسید. این راه آهن از 21 تونل، 13 پل بسیار بلند آهنی و 13 پل بتونی عبور می کند و از همه بدتر اینکه بیشتر مسیر این خط آهن به صورت زیگزاگ و مارپیچ است. حرکت مارپیچ قطار به خاطر بالا رفتن از کوهی به ارتفاع 4 کیلومتر است، همین مسئله باعث شده تا این خط آهن سومین خط آهن مرتفع دنیا محسوب شود. این قطار تا حدی بالا می رود که در روزهای ابری و مه آلود دیگر دیده نمی شود و تنها صدای آن است که در کوه می پیچد.
کورانداسنیک، استرالیا
کوراندا سنیک به معنی زیباست. این نامی است که برای یکی از خطرناک ترین جاده های ریلی در دنیا انتخاب شده است. مسیر پر پیچ و خم که از میان جنگل های سرسبز استوایی استرالیا می گذرد. این مسیر در اواخر سال 1800 ساخته شده و هنوز هم از آن استفاده می شود.
به غیر از درختان انبوهی که تقریبا تمام مسیر این خط آهن را تاریک کرده اند، چند آبشار نیز در مسیر وجود دارند که قطار هنگام رد شدن از میان آنها به طور کامل خیس شده و با وجود سایبانی که برای همین منظور روی قطار قرار دارد، در بسیاری از مواقع آب به داخل واگن ها نیز می ریزد. انتهای مسیر این خط آهن در پارک ملی بارون جورج در شمال کوئینزلند قرار دارد و پس از آن به ایستگاه می رسد.
جورج تاون، کلرادو
خط آهن جورج تاون در اواخر قرن 19 برای جابجایی کارگران معدن و نقره های به دست آمده از معدن ساخته شد. این خط آهن، جورج تاون در شمال غرب را به سیلور پلام در غرب کلرادو متصل می کند. وحشتناک ترین قسمت این خط آهن که امروز به جای کارگران برای جابجایی مسافران معمولی از آن استفاده می شود، عبور از دروازه شیطان است.
این دروازه در واقع پلی به ارتفاع 30 متر است، زمانی که قطار از بالای این پل می گذرد لوکوموتیوران سرعت خود را به حداقل می رساند تا قطار تعادل خود را از دست ندهد. به همین خاطر، مدت بسیار زیادی طول می کشد تا قطار از روی پل گذر کند و این موضوع بر وحشتناک بودن مسیر می افزاید. این پل حتی از درختان مسیر هم بلندتر است و همین مسئله باعث می شود تا بلند بودن آن بیشتر از حد معمول به چشم بیاید.
مسیر سفید و یوکان، آلاسکا
خط آهن مسیر سفید و یوکان در آلاسکا، یکی دیگر از خطرناک ترین خط آهن های دنیاست. در سال 1898 تعداد زیادی از اهالی شهرهای مختلف آلاسکا برای یافتن طلا به یوکان مهاجرت کردند اما بسیاری از آنها برای بازدید از خانواده هایشان دائما به یوکان رفته و بازمی گشتند. همین مسئله دلیلی شد برای اینکه این خط آهن ساخته شود، این مسیر راه آهن در میان صخره هایی به ارتفاع 2/5 کیلومتر ساخته شده و مسافتی 32 کیلومتری را از میان صخره ها و از روی پل گذر می کند. اکنون این خط آهن به یکی از آثار تاریخی آلاسکا تبدیل شده و سالانه در حدود 450 هزار بازدیدکننده سوار بر این قطار می شوند.
بهترین زمان برای سفر با این قطار دودی، فصل زمستان و زمانی است که تمام مسیر راه آهن با برف پوشیده می شود. برف در برخی نقاط آنقدر زیاد است که گویا قطار تمام مسیر خود را بر روی برف ها طی می کند.
خط آهن صخره ای لینتون و لینموس، انگلیس
ساخت خط آهن صخره ای لینتون و لینموس در انگلیس از سال 1887 آغاز شد و همانطور که از اسمش پیداست دو شهر لینتون و لینموس در جنوب غرب انگلیس را به دوون در شمال متصل می کند.
قطارهای این مسیر از نوع کابلی بوده و هر واگن آن که گنجایش 40 مسافر را دارد، جداگانه در مسیر حرکت می کند. نیرویی هم که برای حرکت دادن این قطارها استفاده می شود از آب به دست می آید و به همین خاطر است که این قطار هیچ دود و آلودگی تولید نکرده و به محیط زیست هم آسیبی نمی رساند. این خط آهن در مسیر رفت از صخره هایی به ارتفاع 152 متر بالا رفته و در مسیر بازگشت از کنار دریا می گذرد.
دلیل ساخت این خط آهن، ایجاد راهی ارتباطی بین دو شهر لینتون و لینموس بود که به خاطر وجود کوه ها و صخره های عظیم الجثه از هم جدا شده بودند و رفت و آمد بین آنها برای ساکنان دشوار بود.
آسو می نامی، ژاپن
یکی دیگر از خطرناک ترین خط آهن های دنیا و البته وحشتناک ترین خط آهن ژاپن، آسو می نامی است که درست از کنار یک آتشفشان فعال گذر می کند. جالب اینجاست که این آتفشان یکی از فعال ترین آتشفشان های ژاپن است که در بیشتر فصول سال فوران می کند و تنها شدت آن است که در فصل های مختلف تغییر می کند.